Na čem budou jezdit Rusové, pokud neskončí sankce? Vrátí se do ‘socíku’

Pokud západní výrobci vinou války na Ukrajině opustí Rusko a neobnoví dovoz aut do této země, mnoho toho Rusové na výběr mít nebudou. Samotný AvtoVaz dokáže produkovat bez dodávek dílů ze zahraničí jen dva modely, staré pár desetiletí. Jaderná velmoc je totiž bez pomoci Západu automobilovým pravěkem.

Výrobu nedávno přerušil také ruský AvtoVaz. Zatím pro nedostatek komponent. Pokud se dodávky neobnoví, bude to pro Ladu obrovský problém. A s ní i pro Renault.
Ruská vojenská agrese na Ukrajině totálně rozvrátila ruský trh s auty i tamní automobilový průmysl. Své ruské závody už zastavily koncerny Volkswagen, Ford, Stellantis, Mercedes-Benz nebo BMW. Další, jako Kia a Huyndai, museli přerušit výrobu pro nedostatek komponent. Nuceným pauzám se nevyhnul ani domácí AvtoVaz, jehož majoritním vlastníkem je Renault. Také pro nedostatek dílců. Stojí také jeho továrna v Moskvě. Podobně je to se závodem Nissanu v Petrohradu. Mnohé automobilky zvažují, zda vůbec v Rusku zůstat. Volkswagen už například zvažuje přesun výroby do Severní Ameriky a Číny.

AvtoVaz dokáže bez zahraničních dílů vyrábět… Foto: AvtoVaz
AvtoVaz dokáže bez zahraničních dílů vyrábět jedině Ladu Niva z roku 1977 a její modernější interpretaci Nivu Travel z roku 1998.
moscow2 duster-arkana-kaptur
ČTĚTE VÍCE
Renault se zdráhá odejít z Ruska. Mohlo by ho to ‘položit’
Ruské automobilové továrny jsou doslova paralyzovány a týká se to i nákladních vozidel, která Rusové vyráběli například ve spolupráci s Volvem či s Daimler Truck. Oba partneři „vycouvali“. Sankce také znamenají, že obnovit produkci nebude jednoduché, protože se do Ruska už nedostanou součástky ze Západu. Dokonce i AvtoVaz, který má nejvíce lokalizovanou výrobu a subdodavatele, potřebuje přibližně 20% dílců zpoza hranic. Navíc drtivá většina automobilových značek oznámila, že s okamžitou platností zastavuje dodávku a prodej vozidel v Rusku. Na čem budou tedy Rusové jezdit, pokud zůstanou sankce v platnosti a válečný konflikt neskončí?

Fabriky stojí, auta se neprodávají
Prodejny jsou zavřené a také auta, která jsou na skladě, nelze prodat pro nejasnou cenu. Rubl kolísá jako na houpačce a padá na historická minima. Směnný kurz vůči dolaru je přibližně 110 rublů. Za takových okolností toho na výběr Rusové moc mít nebudou. Bez dodávek komponent nebudou schopni vyrobit prakticky nic. Týká se to i Lady. Na otázku z ruského kanálu Rusautomobile, které modely dokáže udržet AvtoVaz „naživu“ bez dovozu dílů z „nepřátelských zemí“, odpověděli zástupci automobilky jednoznačně – Nivu Legend a Nivu Travel, tedy auta, která mají už nějaké ty desítky let za sebou. Klasická Niva Legend vznikla v roce 1973 a Niva Travel v roce 1998 za pomoci General Motorsu.

Putin uvěznil dovezená auta v Rusku. Nesmí je vyvézt
Další produkty, tedy Lada Granta, Vesta a Xray se neobejdou bez součástek Renaultu, který sice váhá opustit Rusko, ale slíbil, že je připraven dodržovat sankce. Podobně je to s luxusní „státní značkou Aurus, která vznikla zejména pro potřeby Kremlu. Používá ji sám prezident Putin. Limuzína Aurus Senat je plná zahraničních komponentů, jelikož se rodila ve spolupráci se západními společnostmi jako Porsche Engineering nebo Bosch. Komponenty dodává Aurusu až 74 firem, řada zahraničních. Výroba Senatu, do kterého nalil ruský režim stamiliony dolarů z kapes daňových poplatníků, přesto už téměř rok stagnuje. Nová továrna v Alabuze vyrobila jen pár kusů.

‘Znárodnění’ zahraničních automobilek v Rusku? V podstatě posvěcené
Dalším smutným hrdinou, který by dokázal odolat sankcím, je UAZ a jeho dodávka Buchanka, která má v rodném listě rok 1965. O modernějším SUV UAZ Patriot už to ale neplatí, protože používá například elektroniku Bosch. Bez japonských airbagů by se ale obešel. Na růžích ustláno nemá ani GAZ a jeho dodávky GAZelle, protože je pohánějí naftové motory Volkswagen nebo Cummins. Převodovku si sice Rusové dělají sami, ale bez motorů je jim k ničemu. Náhradou mohou být benzinové agregáty ruské provenience. Z ruských cest se tak může stát pomalu automobilový skanzen. Při troše improvizace by však nějaká ta auta Rusové vyrábět přece jen mohla. Například díky dodávkám komponentů z Číny nebo s použitím starší techniky v nových autech.

Related posts

Hledání rovnováhy: Vliv používání smartphonu na kognitivní funkce a každodenní život

Úvod do elektromobilů – co to je a jak fungují – část II

Úvod do elektromobilů – co to je a jak fungují – část I.